Skolan i Chile

Här i Chile börjar höstterminen i mars går till juli då är det vinterlov två veckor och sen kör man på aug till dec, sommarlov jan + feb. Våra barn började mitt under året på vårterminen. Man börjar skolan när man är 4 år, det heter Pre-kinder, sen går man Kinder och efter det börjar Primero Básico upp till Octavo Básico (8an) efter det kommer "gymnasiet" Primero Medio till Cuarto Medio. Man går 14 år i skolan. Men de första två är ungefär som förskolan.

Nu går alltså Antonio: Segundo Básico 2an, Ofelia: Septimo Básico 7an, Leonardo: Tercero Medio 3an (fast i Sverige är det 2an på gy) Alla i samma skola :-) För att gå från ett år till ett annat måste man klara alla prov, annars får man gå om. I december ska vi se hur det går för våra om dom får flytta med sina kompisar eller inte...

Det finns tre typer av skolor. Den första är statlig, då betalar staten för skolgången. Den andra är halvprivat, då betalar föräldrarna en del och staten den andra. Och den tredje är helprivat, då betalar föräldrarna hela skolgången. Att plugga vidare på Uni eller yrkesutbildning kostar det med. Chile är enligt BNP per capita det andra dyraste landet i världen när det gäller utbildning. Just nu pågår stora diskusioner och demonstrationer för gratis skola. Många ungdomar är så belånade efter sina studier att dom inte kan ta lån för att tex. köpa hus. Det är INTE bra! När det gäller grundskolan och gymn så tillkommer även skoluniform, alla böcker, pennor, skrivhäften, matsäck eller lunch mm.

Så här skrev Antonio (eller mamsen satt vid tangenterna) till sina klasskompisar hemma i Sverige igår om sin dag i skolan:
Jag går upp klockan 7, äter frukost. Kl 7.50 går jag med mina syskon till tunnelbanan. Vi börjar 8.30, när vi kommer till skolan står en farbror och tar emot alla barn. Han tar alla killar i handen och tjejerna får puss på kinden sen säger han "Buenos dias Barrientos”. Vi går in i klassrummet och när fröken kommer in reser vi oss. Och hon säger ”Good morning children” vi svarar ”good morning Miss Anita”  sen säger hon ”Toma asientos” Varsågod och sitt så börjar vi. Sen har vi 2 timmar lektion, 15 min rast, 2 timmar till 15 min rast, som man får gå ut på om man är färdig med alla sina uppgifter. Sen har vi 2 timmar till sen är klockan 13.30 och mamma eller pappa hämtar mig efter att jag har blivit utsläppt av en annan farbror som säger hej då och vaktar grinden.
Skolgården är ganska liten och alla barn måste vara inne på området på rasten. Det finns murar runt skolan och en grind som är låst på lektionerna. Mamma och pappa får bara komma in när det är något speciellt. Tex på fredagar när jag slutar 16.00 och har fotbollsträning efteråt. På fredagar tar jag med mig matlåda för jag har lång dag. Dom andra dagarna har jag med mig yoghurt och frukt. Man får ingen mat men det finns en kiosk där man kan köpa korv, glass, läsk och godis. Konstigt va?!  

 Här kommer bilder på uniformerna och barn :-) Pga protesterna har Ofelia just börjat använda sin. Leo går med sina vanliga kläder till rektorn säger något annat. När det är gympa har man träningskläderna annars uniformen.


Kommentarer
Postat av: Mamma o Pappa/Mormor o Moppa

Oh vilken härlig berättelse - Tack goa Antonio - nu vet mormor precis hur du din dag ser ut/Puss och kram - jättefina kort - älskar er/Mormor o Moppa

2011-10-04 @ 17:40:48
Postat av: Linda v Rosen

Hej Pernilla och familjen!



Så roligt att läsa om hur skolan fungerar där ni är!



Ni ser alla så lyckliga ut!

Själv jobbar jag 60 % på Fatburen (vikariat medan Sandra är ledig) har aldrig haft det så bra i hela mitt liv!



Roligt att se hur arbetmarknad och SFI fungerar. Vad gäller SFI så kommer nya elever hela tiden. Jag hade en tjej från Somalien hemma som visade mig hur man bakar Sambusa (vet inte hur det stavas) Intressant att prata med henne om hur hon med familj hamnade i Sverige!

kram på er och fortsätt att skriva!

Linda

2011-10-14 @ 18:34:37
Postat av: Lena P

Avundsjuk man blir när man läser om våren/sommaren! :D Kunde inte längta mer just nu när de flesta löven är på marken och grådiset sveper in Sverige som i en kall fuktig filt... o snart dax för vinterdäcken.

Roligt att läsa om Antonios skoldag! Det är lite hårdare bandage än lågstadiet i Svedala... :) Mkt jobb o lite rast. Han är sååå fin i sin skoluniform. (Ofelia oxå! Som en liten manga-tjej! Söööt!)

KRAM PÅ ER!

2011-11-04 @ 09:32:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0